Groningen Guitar College

In 2014 is in samenwerking met Stichting Five Great Guitars het Groningen Guitar College opgericht in Groningen. Het GGC is een onafhankelijk lescollectief bestaande uit zeven gitaardocenten, die allemaal vanuit een eigen gitaarspecialiteit lesgeven. De docenten van het GGC hebben naast nationale en internationale podiumervaring, ook ruime ervaring op het gebied van lesgeven en veel kennis van de (hedendaagse) gitaarmuziek. Bij het GGC kan dan ook les worden gekregen op elk niveau en in (bijna) elke stijl. De unieke samenwerking tussen de docenten, maar ook met de (inter)nationale muziekwereld, creëert een bijzondere en kennisrijke omgeving voor gitaarleerlingen. Door de ruime expertise van het collectief, biedt het GGC haar leerlingen de kans om hun talent volop te ontwikkelen in elke mogelijke gitaarstijl. Regelmatig wordt deze expertise en kennis uitgewisseld door zowel docenten als leerlingen om zo adaptief mogelijk les te kunnen geven.

Groningen-guitar-College-klein-7677

Het GGC gelooft dat muziek het verschil kan maken in ieders persoonlijke leven. Daarnaast fungeert het vooral ook als culturele smeerolie in de maatschappij: sociale cohesie, emotionele ontwikkeling, verdraagzaamheid en verdieping van contacten en relaties spelen hierin een rol. Dit is ook de reden dat het GGC met dit unieke lescollectief en haar uitgesproken visie het landschap van muziekonderwijs willen verrijken. Deze visie wordt in de praktijk gebracht door het GGC actief in te zetten voor méér muziekonderwijs in de klas; zowel op de basisschool als de middelbare school. Daarbij wil het GGC leerlingen en geïnteresseerden de mogelijkheid bieden om gitaarles te krijgen voor minder.

Workshops
In 2016 begint Stichting Five Great Guitars met de uitvoering van maandelijkse workshops voor het Groningen Guitar College. Tijdens deze workshops krijgen leerlingen de kans om, naast hun reguliere lessen, meer te leren over bepaalde stijlen, vaardigheden en hun kennis te vergroten van de gitaarmuziek. De workshops worden gegeven door docenten van het GGC in samenwerking met musici uit heel Nederland.

Meer informatie: www.groningenguitarcollege.nl